NRD Начало
Неделя, 24 Ноември 2024
Начало Авансцена Премиера в театър „Възраждане“: Обвързани или отвързани, или как обръщаме простото в сложно
242
Авансцена

Премиера в театър „Възраждане“: Обвързани или отвързани, или как обръщаме простото в сложно

Особеното в „О(б)твързан“ е, че сюжетът не изчерпва драматургията и върху един привидно типологичен сюжет се гради друг вид драматургия – иронична. Това казва режисьорката Тери Фишер по повод премиерата на пиесата в театър „Възраждане“. По думите й авторът Ханох Левин взима достатъчно много от Брехт, анализира ситуации и ги свежда до абсурд: „Оттам нататък изгражда своята драматургия. Това не е ситуационна комедия, нито е комедия на словото и фразата, на остроумно казаната реплика, нито е комедия на нравите

| 24 Ноември 2024, 10:08 ч.
Премиера в театър „Възраждане“: Обвързани или отвързани, или как обръщаме простото в сложно
Премиера в театър „Възраждане“: Обвързани или отвързани, или как обръщаме простото в сложно
Снимка © DFA

Особеното в „О(б)твързан“ е, че сюжетът не изчерпва драматургията и върху един привидно типологичен сюжет се гради друг вид драматургия – иронична. Това казва режисьорката Тери Фишер по повод премиерата на пиесата в театър „Възраждане“.

От 21 до 25 октомври ще се проведе международният театрален фестивал „Алтер его“, съобщават организаторите от театър-лаборатория „Алма алтер“, с подкрепата на Европейския корпус за солидарност и студентския съвет на Софийския университет.

По думите им, в рамките на пет дни, фестивалът ще обедини на една сцена театри от България, Франция, Германия, Канада, Израел и Италия, фокусирани върху театралния експеримент. 

Тазгодишната програма започва с българския спектакъл „Бурята“ по Уилям Шекспир на театър-лаборатория „Алма алтер“.

Темите на фестивала се фокусират върху взаимодействието между човека-зрител и човека-актьор, като се разглеждат въпроси за новите посоки в алтернативния театър.

На 22 октомври ще бъдат представени танцовите спект

Калина Десподска от Велинград  спечели голямата награда в шестото издание на националния конкурс за млади изпълнители на популярна песен "Дунавски звезди", който завърши днес в Силистра.

Организатори на проявата бяха местната община и музикалната компания "Сенс Мюзик". В конкурса участваха над 70 млади изпълнители, разпределени в пет възрастови групи. Тази година журито е с председател естрадната певица Мими Иванова и членове - композиторът Станислав Лобошки, журналистите Николай Текелиев и певците Дивна и Георги Дюлгеров.

Специалната награда на кмета на община Силистра бе присъдена на Преслава Тодорова от Добрич, а наградата за най-добър музикален педагог отиде при Мариета Жекова от Троян. 

Основните цели на конкурса са свързани с възможностите за развитие и подпомагане на творчески надарени деца и талантливи млади хора, както и популяризиране на бъл

Не бива да се подценяват фестивалите като платформа за разпространение на филмовите продукции. Това мнение изрази в интервю продуцентката Веселка Кирякова, която представи няколко филма на 42-рото издание на Фестивала на българския игрален филм „Златна роза“ във Варна.

„Фестивалното кино се таргетира като елитарно и нишово с малко зрители, но според мен не е така. Едно заглавие обикновено има по няколко прожекции пред пълни зали и това са зрители, които не бива да се пренебрегват. По цял свят фестивалите генерират много публика и е важно да участваме. Винаги салоните са пълни не само с професионалисти, а и с местни хора“, коментира тя.

По думите й България е много малък пазар за разпространение на пълнометражните игрални продукции на голям екран, особено за артпроектите и е трудно да се достигне до широк кръг публика, въпреки че вече има дистриб

Образът на котката върху горещ ламаринен покрив символизира женския инстинкт за надмощие. Понякога попадаме в битка за надмощие не с кого да е, а със самия живот.

Това казва режисьорът Стайко Мурджев по повод предстоящата премиера на „Котка върху горещ ламаринен покрив“ от Тенеси Уилямс в театър „София“.

„Понякога обстоятелствата, в които сме поставени, са форсмажорни ситуации, в които сме принудени да преминем в режим „оцеляване“. Това е онзи момент, когато не разумът или чувствата, а само и единствено инстинктивната ни природа е тази, която е в състояние да ни спаси. Но не инстинктът за нападение или за бягство, а онзи аспект на стоицизма - когато въпреки нажежената плоскост под голите ни стъпала, трябва да стиснем зъби и да издържим, да се задържим колкото се може по-дълго в

Лейди Гага, рок групата „Грийн дей“ и американският рапър Пост Малоун ще бъдат хедлайнери на музикалния фестивал „Коачела“ през април 2025 г., предаде АФП.

 Миси Елиът, Чарли Екс Си Екс, Меган дъ Стелиън и Травис Скот също ще излязат на сцената. 

Изданието на форума през 2025 г. ще се проведе в два поредни уикенда - от 11 до 13 април и от 18 до 20 април.

Обявяването на датите и програмата на фестивала толкова рано се случва изключително рядко, отбелязва АФП. 

Посетителите на фестивала ще могат да видят и чуят световноизвестният диригент Густаво Дудамел и неговият Филхармоничен оркестър на Лос Анджелис, преди той да поеме ръководството на Нюйоркската филхармония през 2026 г.

Сред хедлайнерите на „Коачела“ през 2024 г. бяха Лана Дел Рей, Тайлър дъ Криейтър и Доджа Кет. Попзвездата Тейлър Суифт същ

По думите й авторът Ханох Левин взима достатъчно много от Брехт, анализира ситуации и ги свежда до абсурд: „Оттам нататък изгражда своята драматургия. Това не е ситуационна комедия, нито е комедия на словото и фразата, на остроумно казаната реплика, нито е комедия на нравите. Това е типично само и единствено за Ханох Левин – обръщане на простото в сложно, без да става претенциозно“.

„Това е представление за една група хора, които се опитват да намерят себе си и да компенсират всички празнини и неща в себе си, запълвайки идеите на обществото – какво трябва да бъде човек, за да бъде щастлив. Голяма част от тях решават, че трябва да се оженят/омъжат, или да се отвържат, или да се обвържат. Затова заглавието е „Обвързан“ а буквата Б е задраскана на „Отвързан“, защото границата е много малка... Всъщност и петимата персонажи имат този проблем“, разказва актьорът Георги Златарев

„Авторът се шегува с клишета от филмите, но и във взаимоотношенията. Защото всеки от нас, когато е влюбен, се превръща в романтичен, немного умен човек. Пиесата е дълбока, но за сметка на това, забавна и много красива“, допълва той.

„О(б)твързан“ отвежда в дълбоките терзания на един стар ерген, който иска да създаде семейство, но не иска и да изпусне нищо, което животът му предлага – алкохолни забавления, жени и живот без ангажименти. Знайдух (Свежен Младенов) попада в елементарна ситуация, но с труден избор – да бъде обвързан или отвързан. От артистичния екип определят „О(б)твързан“ като антиромантична комедия, в която „всички са по-умни от нормалното, но всички са принудени са оженят“.

В „О(б)твързан“ участват още Жана Рашева, Мариана Жикич и Христо Ботев Станчев. Сценографията и костюмите са на Елена Иванова.

Бягам от човечеството и се наслаждавам на "тихата самота", казва актрисата Брижит Бардо, която днес навършва 90 години. В навечерието на своя юбилей секссимволът на френското кино от 60-те години на миналия век даде интервю по телефона за АФП. 

Брижит Бардо, която е родена в Париж на 28 септември 1934 г., сега живее в Сен Тропе, далеч от общественото внимание. От половин век не снима филми и казва, че за нея седмото изкуство е само образ от носталгичното минало, но въпреки това си остава сред най-известните френски актриси в чужбина. „Обърнах тази страница преди повече от 50 години”, казва тя. Бардо има зад гърба си около 50 филма, сред които "И Бог създаде жената" (1956) на Роже Вадим, "В случай на нещастие" (1958) на Клод Отан-Лара, "Бабет отива на война" (1959) на Кристиан Жак, "Презрението" (1963) на Жан-Люк Годар. Последният филм, в който участва, е "Дон

В Самоков ще бъдат отбелязани 140 години от рождението на художника Павел Францалийски, съобщиха от Историческия музей - Самоков. 

Акварелната изложба ще бъде официално открита на 19 август (понеделник) в Художествена галерия „Проф. Васил Захариев“.

Събитието е част от празника на планинската община. Същата вечер по-късно пред културната институция ще се състои и традиционната „Вечер в музея“, с концерт на Орлин Павлов, Еделина Кънева и Видинската филхармония. 

От музея ще представят и издание от „Галерия Самоковски художници“. Това е каталог, който от музея периодично посвещават на самоковски художник. 

Както информира, тази година календар, който Община Самоков издаде, бе посветен на Павел Францалийски. 

Павел Францалийски е роден на 18 януари 1884 година в Самоков. Любовта

„Заклеваш ли се в децата?“ е първото представление, което ще се играе на 17 септември в театър Artvent.

Това съобщават от екипа на новото място за култура, което се намира в сградата на Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) в София.

До края на месеца на сцената ще могат да се гледат още „Неделя сутрин“ – 19 септември, „Петък вечер“ – 23 септември, „От всички страни“ – 26  септември, „Отчаяни съпрузи“ – 27 септември, „Чамкория“ – 28 септември, „Извънредно неудобно“ – 29 септември.

Инициативата театрално пространство да бъде разположено в академична институция се реализира за първи път

Националният политехнически музей ще се включи за пореден път в Европейските дни на наследството (ЕДН). На 21 септември музеят ще бъде с вход свободен, уведомяват организаторите.

Освен постоянната експозиция и обогатената с новопостъпили експонати изложба „310 години пишеща машина“, гостите ни ще имат възможност да разгледат и фотоизложбата „София, уловена във времето“ – фотографска разходка из емблематичните сгради на столицата. Тя е дело на Елина Нинова“, разказват от екипа.

Европейски дни на наследството в София се организират от Столична община и Френски институт в България. Инициативата е част от Календара на културните събития на Столична община и от програма „София празнува 17 септември“. 

/ВСР

„Някъде тук“ е заглавието на изложбата, която Десислава Денева - Деде подрежда в столичната галерия „Българи“.

Експозицията ще бъде открита на 17 октомври, съобщават домакините на експозицията.

По думите на изкуствоведа Аксиния Джурова „Крештяща тишина“ , „Желязна луна“ , „Някъде тук“ не са случайни названия на част от картините на Деси Денева, нито пък циклите „Метаморфози“ и „Оксиморони“. Не са и резултат от прилагане на ефекта на изненадата от авторката, или възможностите да погледне на явленията от тяхната необичайна страна, отбелязва тя.

„Платната, които тя излага в галерия „Българи“ са правени между 2019 и 2024 г. – времето, в което ковид пандемията ни изкара от „зоната на комфорта“, както самата Деси Денева казва, за да открие истинския

Режисьорката Тери Фишер и актьорите Георги Златарев, Жана Рашева и Свежен Младенов , в разговор с Даниел Димитров – за различната драматургия, за актьорските предизвикателства в пресъздаването на персонажите, за иронията и темите в представлението. 

В момента Ханох Левин се играе на няколко столични сцени. С какво тази пиеса е по-специална?

Тери Фишер: Тази пиеса е много специална за мен, не заради темата. Особеното при нея е, че сюжетът не изчерпва драматургията. Върху този привидно типологичен сюжет се гради друг вид драматургия – иронична.

Авторът взима достатъчно много от Брехт, анализира ситуации и ги свежда до абсурд. Оттам нататък изгражда своята драматургия. Това не е ситуационна комедия, нито е комедия на словото и фразата, на остроумно казаната реплика, нито е комедия на нравите. Това е типично само и единствено за Ханох Левин – обръщане на простото в сложно. Без да става претенциозно...

Георги Златарев: Това е представление за една група хора, които се опитват да намерят себе си и да компенсират всички празнини и неща в себе си, запълвайки идеите на обществото – какво трябва да бъде човек, за да бъде щастлив. Голяма част от тях решават, че трябва да се оженят/омъжат, или да се отвържат, или да се обвържат. Затова заглавието е „Обвързани“ а буквата Б е задраскана на „Отвързани“, защото границата е много малка... Всъщност, и петимата персонажи имат този проблем. Моят персонаж, например, е част от всички тези взаимоотношения, но, в един момент, въобще не е ясно до каква степен става въпрос за любов и до каква степен е желанието да победиш.

Това, което познаваме до момента от Ханох Левин, е един краен автор, с доста остър и дори агресивен език. Такъв ли е и в „О(б)твързан“?

Тери Фишер: В момента има една вълна от постановки, в която, по неволя, се включихме и ние. Или повлякохме крак, не знам кое от двете... Той е остър, разбира се. Играе се с мисълта. Можем да видим как една мисъл се завърта буквално пред очите ни.

Остър може да значи много неща. Той е критикувал своето общество – еврейското, и там са заложени страшно много значения, които ние няма как да разчетем. Точно в онова общество е задължително да бъдеш женен, иначе не си завършен човек. При нас не е така. И тук не става въпрос за мечти, а точно обратното – всички тези хора са реалисти, напълно наясно са какво ги чака. Но възрастта им ги принуждава да направят тази крачка, защото няма повече накъде...  И те се държат като комедийни персонажи – съзнателно, въпреки че са драматични персонажи. Това е много трудно за правене.

Опитахме се да изобретим някакъв театрален език, или поне подход, да проговорим на този език, който изискваше текста. И се надявам, че ни се получи...

Работите с най-добрите актьори от трупата на театър „Възраждане“, трудно ли ги приобщихте към тази драматургия?

Тери Фишер: Като цяло работихме леко. Това е, може би, най-лекият и приятен процес дотук. Веднага знаех кой какво ще играе. Не съм имала никакви съмнения. Разпределението не беше проблем.

Работих с всеки един от тях поотделно. Всички те забележително се промениха. Забележително различни са. Не при всеки промяната е толкова осезаема, но когато се прави едно представление, ти се грижиш да се получи и самото представление. Тоест, не работиш отделно с артиста и после смесваш. (Усмихва се – бел. а.)

Свежен Младенов: Моят персонаж е мъж на средна възраст, какъвто съм и аз. Той на всяка цена трябва да се ожени, защото такова е обществото. Всичко около него го притиска. Иначе не е мъж... Разбира се, съмненията са в главата му и оттам идват всичките му колебания, страхове и невъзможност да се ожени. Иска да избяга, да се скрие, но не може. Защото трябва да се ожени...

Жана Рашева: Моята героиня Пукица е една от двете жени в този любовен петоъгълник. Тя иска с цялото си сърце, ум и страст да се омъжи, защото това е нейното осъществяване като жена и социална личност. Но тази мечта минава през много перипетии. Тя е способна да бъде много различна, за да постигне целта си – и нежна, и агресивна, и покорна. Всичко това разкрива многостранната й истинска женска природа. Всъщност тя е тази, която в момента, в който обръща гръб, изведнъж се оказва много желана... Единственото, с което не прави компромис, е желанието да се омъжи – на всяка цена...

Актьорите и визуално изглеждат много различно. Там каква беше идеята?

Тери Фишер: Те са на границата на гротеската. Не са напълно в гротеската, нито се в реализма. Движим се по ръба, както в костюмите и цялостния образ на спектакъла, така и в решението. Това беше идеята – да е на кантар.

Георги Златарев: Чувството за хумор е изключително фино, изключително интелигентно. Няма смешки просто, за да е смешно. Авторът се шегува с клишета от филмите, но и във взаимоотношенията. Защото всеки от нас, когато е влюбен, се превръща в романтичен, немного умен човек. Пиесата е дълбока, но за сметка на това, забавна и много красива.

Репортер – Даниел ДимитровОператор – Борислав БориславовМонтаж – Валя Ковачева

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Алекс Белини: Приключенците са тези, които пренасят познанията си за света
Изследователите, приключенците са тези, които, опознавайки и разбирайки света, го пренасят към другите хора, карат ги да разберат и да се замислят върху климатичните промени и съср ...
Биография: Цветан Цеков-Карандаш
Сто години от рождението на художника Цветан Цеков-Карандаш се навършват днес. Той е един от създателите на вестника за хумор и сатира „Стършел“, изследва работата на Л ...
Райна Власковска е тазгодишният носител на Националната награда за фотографско изкуство „Анастас Карастоянов“
Фотографът Райна Власковска е носителят на Националната награда за фотографско изкуство „Анастас Карастоянов“ за 2024 година. Тя получи паричен чек в размер на хиляда ...
Майстор Иван Тонев-Гърбача е ушил ръчно повече от 150 мъжки костюма, възраждайки абаджийско-терзийския занаят
Майстор Иван Тонев-Гърбача е ушил ръчно повече от 150 мъжки костюма, възраждайки абаджийско-терзийския занаят. Той и Пловдивското читалище „Иван Вазов“ ще представят П ...
Десислава Минчева: В картината най-важни са сюжетът, образът и внушението
В картината най-важни са сюжетът, образът и внушението, което прави художникът. Всеки има различен начин на работа, но първото е какво искаш да нарисуваш, оттам произлизат допълнит ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Миграцията, войната и екологията бяха сред акцентите в проектите на 60-ото издание на Венецианското биенале на изкуствата
Миграцията, войната и екологията бяха основните акценти в проектите, представени на 60-ото издание на Венецианското биенале на изкуствата. Престижният форум се проведе от 20 април ...
Алекс Белини: Приключенците са тези, които пренасят познанията си за света
Изследователите, приключенците са тези, които, опознавайки и разбирайки света, го пренасят към другите хора, карат ги да разберат и да се замислят върху климатичните промени и съср ...
Продължава програмата на Националния конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Съзвездие“
С изпълнения на участниците от трета и четвърта група продължава днес програмата на Националния конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Съзвездие“ в концертнат ...
Биография: Цветан Цеков-Карандаш
Сто години от рождението на художника Цветан Цеков-Карандаш се навършват днес. Той е един от създателите на вестника за хумор и сатира „Стършел“, изследва работата на Л ...
Биография: Емир Кустурица
Емир Кустурица - лошото момче на сръбското кино, днес става на 70 години. Ексцентричен режисьор, актьор и сценарист на десетки филми, отличени с престижни международни награди, ср ...
Тикер в 15:00 ч.
Миграцията, войната и екологията бяха основните акценти в проектите, представени ...
Начало Авансцена
242
Авансцена

Премиера в театър „Възраждане“: Обвързани или отвързани, или как обръщаме простото в сложно

Особеното в „О(б)твързан“ е, че сюжетът не изчерпва драматургията и върху един привидно типологичен сюжет се гради друг вид драматургия – иронична.Това казва режисьорката Тери Фишер по повод премиерата на пиесата в театър „Възраждане“.

| 24 Ноември 2024, 10:08 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Премиера в театър „Възраждане“: Обвързани или отвързани, или как обръщаме простото в сложно
Премиера в театър „Възраждане“: Обвързани или отвързани, или как обръщаме простото в сложно
Снимка © DFA

Особеното в „О(б)твързан“ е, че сюжетът не изчерпва драматургията и върху един привидно типологичен сюжет се гради друг вид драматургия – иронична. Това казва режисьорката Тери Фишер по повод премиерата на пиесата в театър „Възраждане“.

По думите й авторът Ханох Левин взима достатъчно много от Брехт, анализира ситуации и ги свежда до абсурд: „Оттам нататък изгражда своята драматургия. Това не е ситуационна комедия, нито е комедия на словото и фразата, на остроумно казаната реплика, нито е комедия на нравите. Това е типично само и единствено за Ханох Левин – обръщане на простото в сложно, без да става претенциозно“.

От 21 до 25 октомври ще се проведе международният театрален фестивал „Алтер его“, съобщават организаторите от театър-лаборатория „Алма алтер“, с подкрепата на Европейския корпус за солидарност и студентския съвет на Софийския университет.

По думите им, в рамките на пет дни, фестивалът ще обедини на една сцена театри от България, Франция, Германия, Канада, Израел и Италия, фокусирани върху театралния експеримент. 

Тазгодишната програма започва с българския спектакъл „Бурята“ по Уилям Шекспир на театър-лаборатория „Алма алтер“.

Темите на фестивала се фокусират върху взаимодействието между човека-зрител и човека-актьор, като се разглеждат въпроси за новите посоки в алтернативния театър.

На 22 октомври ще бъдат представени танцовите спект

Калина Десподска от Велинград  спечели голямата награда в шестото издание на националния конкурс за млади изпълнители на популярна песен "Дунавски звезди", който завърши днес в Силистра.

Организатори на проявата бяха местната община и музикалната компания "Сенс Мюзик". В конкурса участваха над 70 млади изпълнители, разпределени в пет възрастови групи. Тази година журито е с председател естрадната певица Мими Иванова и членове - композиторът Станислав Лобошки, журналистите Николай Текелиев и певците Дивна и Георги Дюлгеров.

Специалната награда на кмета на община Силистра бе присъдена на Преслава Тодорова от Добрич, а наградата за най-добър музикален педагог отиде при Мариета Жекова от Троян. 

Основните цели на конкурса са свързани с възможностите за развитие и подпомагане на творчески надарени деца и талантливи млади хора, както и популяризиране на бъл

Не бива да се подценяват фестивалите като платформа за разпространение на филмовите продукции. Това мнение изрази в интервю продуцентката Веселка Кирякова, която представи няколко филма на 42-рото издание на Фестивала на българския игрален филм „Златна роза“ във Варна.

„Фестивалното кино се таргетира като елитарно и нишово с малко зрители, но според мен не е така. Едно заглавие обикновено има по няколко прожекции пред пълни зали и това са зрители, които не бива да се пренебрегват. По цял свят фестивалите генерират много публика и е важно да участваме. Винаги салоните са пълни не само с професионалисти, а и с местни хора“, коментира тя.

По думите й България е много малък пазар за разпространение на пълнометражните игрални продукции на голям екран, особено за артпроектите и е трудно да се достигне до широк кръг публика, въпреки че вече има дистриб

Образът на котката върху горещ ламаринен покрив символизира женския инстинкт за надмощие. Понякога попадаме в битка за надмощие не с кого да е, а със самия живот.

Това казва режисьорът Стайко Мурджев по повод предстоящата премиера на „Котка върху горещ ламаринен покрив“ от Тенеси Уилямс в театър „София“.

„Понякога обстоятелствата, в които сме поставени, са форсмажорни ситуации, в които сме принудени да преминем в режим „оцеляване“. Това е онзи момент, когато не разумът или чувствата, а само и единствено инстинктивната ни природа е тази, която е в състояние да ни спаси. Но не инстинктът за нападение или за бягство, а онзи аспект на стоицизма - когато въпреки нажежената плоскост под голите ни стъпала, трябва да стиснем зъби и да издържим, да се задържим колкото се може по-дълго в

Лейди Гага, рок групата „Грийн дей“ и американският рапър Пост Малоун ще бъдат хедлайнери на музикалния фестивал „Коачела“ през април 2025 г., предаде АФП.

 Миси Елиът, Чарли Екс Си Екс, Меган дъ Стелиън и Травис Скот също ще излязат на сцената. 

Изданието на форума през 2025 г. ще се проведе в два поредни уикенда - от 11 до 13 април и от 18 до 20 април.

Обявяването на датите и програмата на фестивала толкова рано се случва изключително рядко, отбелязва АФП. 

Посетителите на фестивала ще могат да видят и чуят световноизвестният диригент Густаво Дудамел и неговият Филхармоничен оркестър на Лос Анджелис, преди той да поеме ръководството на Нюйоркската филхармония през 2026 г.

Сред хедлайнерите на „Коачела“ през 2024 г. бяха Лана Дел Рей, Тайлър дъ Криейтър и Доджа Кет. Попзвездата Тейлър Суифт същ

„Това е представление за една група хора, които се опитват да намерят себе си и да компенсират всички празнини и неща в себе си, запълвайки идеите на обществото – какво трябва да бъде човек, за да бъде щастлив. Голяма част от тях решават, че трябва да се оженят/омъжат, или да се отвържат, или да се обвържат. Затова заглавието е „Обвързан“ а буквата Б е задраскана на „Отвързан“, защото границата е много малка... Всъщност и петимата персонажи имат този проблем“, разказва актьорът Георги Златарев

„Авторът се шегува с клишета от филмите, но и във взаимоотношенията. Защото всеки от нас, когато е влюбен, се превръща в романтичен, немного умен човек. Пиесата е дълбока, но за сметка на това, забавна и много красива“, допълва той.

Бягам от човечеството и се наслаждавам на "тихата самота", казва актрисата Брижит Бардо, която днес навършва 90 години. В навечерието на своя юбилей секссимволът на френското кино от 60-те години на миналия век даде интервю по телефона за АФП. 

Брижит Бардо, която е родена в Париж на 28 септември 1934 г., сега живее в Сен Тропе, далеч от общественото внимание. От половин век не снима филми и казва, че за нея седмото изкуство е само образ от носталгичното минало, но въпреки това си остава сред най-известните френски актриси в чужбина. „Обърнах тази страница преди повече от 50 години”, казва тя. Бардо има зад гърба си около 50 филма, сред които "И Бог създаде жената" (1956) на Роже Вадим, "В случай на нещастие" (1958) на Клод Отан-Лара, "Бабет отива на война" (1959) на Кристиан Жак, "Презрението" (1963) на Жан-Люк Годар. Последният филм, в който участва, е "Дон

В Самоков ще бъдат отбелязани 140 години от рождението на художника Павел Францалийски, съобщиха от Историческия музей - Самоков. 

Акварелната изложба ще бъде официално открита на 19 август (понеделник) в Художествена галерия „Проф. Васил Захариев“.

Събитието е част от празника на планинската община. Същата вечер по-късно пред културната институция ще се състои и традиционната „Вечер в музея“, с концерт на Орлин Павлов, Еделина Кънева и Видинската филхармония. 

От музея ще представят и издание от „Галерия Самоковски художници“. Това е каталог, който от музея периодично посвещават на самоковски художник. 

Както информира, тази година календар, който Община Самоков издаде, бе посветен на Павел Францалийски. 

Павел Францалийски е роден на 18 януари 1884 година в Самоков. Любовта

„Заклеваш ли се в децата?“ е първото представление, което ще се играе на 17 септември в театър Artvent.

Това съобщават от екипа на новото място за култура, което се намира в сградата на Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) в София.

До края на месеца на сцената ще могат да се гледат още „Неделя сутрин“ – 19 септември, „Петък вечер“ – 23 септември, „От всички страни“ – 26  септември, „Отчаяни съпрузи“ – 27 септември, „Чамкория“ – 28 септември, „Извънредно неудобно“ – 29 септември.

Инициативата театрално пространство да бъде разположено в академична институция се реализира за първи път

Националният политехнически музей ще се включи за пореден път в Европейските дни на наследството (ЕДН). На 21 септември музеят ще бъде с вход свободен, уведомяват организаторите.

Освен постоянната експозиция и обогатената с новопостъпили експонати изложба „310 години пишеща машина“, гостите ни ще имат възможност да разгледат и фотоизложбата „София, уловена във времето“ – фотографска разходка из емблематичните сгради на столицата. Тя е дело на Елина Нинова“, разказват от екипа.

Европейски дни на наследството в София се организират от Столична община и Френски институт в България. Инициативата е част от Календара на културните събития на Столична община и от програма „София празнува 17 септември“. 

/ВСР

„Някъде тук“ е заглавието на изложбата, която Десислава Денева - Деде подрежда в столичната галерия „Българи“.

Експозицията ще бъде открита на 17 октомври, съобщават домакините на експозицията.

По думите на изкуствоведа Аксиния Джурова „Крештяща тишина“ , „Желязна луна“ , „Някъде тук“ не са случайни названия на част от картините на Деси Денева, нито пък циклите „Метаморфози“ и „Оксиморони“. Не са и резултат от прилагане на ефекта на изненадата от авторката, или възможностите да погледне на явленията от тяхната необичайна страна, отбелязва тя.

„Платната, които тя излага в галерия „Българи“ са правени между 2019 и 2024 г. – времето, в което ковид пандемията ни изкара от „зоната на комфорта“, както самата Деси Денева казва, за да открие истинския

„О(б)твързан“ отвежда в дълбоките терзания на един стар ерген, който иска да създаде семейство, но не иска и да изпусне нищо, което животът му предлага – алкохолни забавления, жени и живот без ангажименти. Знайдух (Свежен Младенов) попада в елементарна ситуация, но с труден избор – да бъде обвързан или отвързан. От артистичния екип определят „О(б)твързан“ като антиромантична комедия, в която „всички са по-умни от нормалното, но всички са принудени са оженят“.

В „О(б)твързан“ участват още Жана Рашева, Мариана Жикич и Христо Ботев Станчев. Сценографията и костюмите са на Елена Иванова.

Режисьорката Тери Фишер и актьорите Георги Златарев, Жана Рашева и Свежен Младенов , в разговор с Даниел Димитров – за различната драматургия, за актьорските предизвикателства в пресъздаването на персонажите, за иронията и темите в представлението. 

В момента Ханох Левин се играе на няколко столични сцени. С какво тази пиеса е по-специална?

Тери Фишер: Тази пиеса е много специална за мен, не заради темата. Особеното при нея е, че сюжетът не изчерпва драматургията. Върху този привидно типологичен сюжет се гради друг вид драматургия – иронична.

Авторът взима достатъчно много от Брехт, анализира ситуации и ги свежда до абсурд. Оттам нататък изгражда своята драматургия. Това не е ситуационна комедия, нито е комедия на словото и фразата, на остроумно казаната реплика, нито е комедия на нравите. Това е типично само и единствено за Ханох Левин – обръщане на простото в сложно. Без да става претенциозно...

Георги Златарев: Това е представление за една група хора, които се опитват да намерят себе си и да компенсират всички празнини и неща в себе си, запълвайки идеите на обществото – какво трябва да бъде човек, за да бъде щастлив. Голяма част от тях решават, че трябва да се оженят/омъжат, или да се отвържат, или да се обвържат. Затова заглавието е „Обвързани“ а буквата Б е задраскана на „Отвързани“, защото границата е много малка... Всъщност, и петимата персонажи имат този проблем. Моят персонаж, например, е част от всички тези взаимоотношения, но, в един момент, въобще не е ясно до каква степен става въпрос за любов и до каква степен е желанието да победиш.

Това, което познаваме до момента от Ханох Левин, е един краен автор, с доста остър и дори агресивен език. Такъв ли е и в „О(б)твързан“?

Тери Фишер: В момента има една вълна от постановки, в която, по неволя, се включихме и ние. Или повлякохме крак, не знам кое от двете... Той е остър, разбира се. Играе се с мисълта. Можем да видим как една мисъл се завърта буквално пред очите ни.

Остър може да значи много неща. Той е критикувал своето общество – еврейското, и там са заложени страшно много значения, които ние няма как да разчетем. Точно в онова общество е задължително да бъдеш женен, иначе не си завършен човек. При нас не е така. И тук не става въпрос за мечти, а точно обратното – всички тези хора са реалисти, напълно наясно са какво ги чака. Но възрастта им ги принуждава да направят тази крачка, защото няма повече накъде...  И те се държат като комедийни персонажи – съзнателно, въпреки че са драматични персонажи. Това е много трудно за правене.

Опитахме се да изобретим някакъв театрален език, или поне подход, да проговорим на този език, който изискваше текста. И се надявам, че ни се получи...

Работите с най-добрите актьори от трупата на театър „Възраждане“, трудно ли ги приобщихте към тази драматургия?

Тери Фишер: Като цяло работихме леко. Това е, може би, най-лекият и приятен процес дотук. Веднага знаех кой какво ще играе. Не съм имала никакви съмнения. Разпределението не беше проблем.

Работих с всеки един от тях поотделно. Всички те забележително се промениха. Забележително различни са. Не при всеки промяната е толкова осезаема, но когато се прави едно представление, ти се грижиш да се получи и самото представление. Тоест, не работиш отделно с артиста и после смесваш. (Усмихва се – бел. а.)

Свежен Младенов: Моят персонаж е мъж на средна възраст, какъвто съм и аз. Той на всяка цена трябва да се ожени, защото такова е обществото. Всичко около него го притиска. Иначе не е мъж... Разбира се, съмненията са в главата му и оттам идват всичките му колебания, страхове и невъзможност да се ожени. Иска да избяга, да се скрие, но не може. Защото трябва да се ожени...

Жана Рашева: Моята героиня Пукица е една от двете жени в този любовен петоъгълник. Тя иска с цялото си сърце, ум и страст да се омъжи, защото това е нейното осъществяване като жена и социална личност. Но тази мечта минава през много перипетии. Тя е способна да бъде много различна, за да постигне целта си – и нежна, и агресивна, и покорна. Всичко това разкрива многостранната й истинска женска природа. Всъщност тя е тази, която в момента, в който обръща гръб, изведнъж се оказва много желана... Единственото, с което не прави компромис, е желанието да се омъжи – на всяка цена...

Актьорите и визуално изглеждат много различно. Там каква беше идеята?

Тери Фишер: Те са на границата на гротеската. Не са напълно в гротеската, нито се в реализма. Движим се по ръба, както в костюмите и цялостния образ на спектакъла, така и в решението. Това беше идеята – да е на кантар.

Георги Златарев: Чувството за хумор е изключително фино, изключително интелигентно. Няма смешки просто, за да е смешно. Авторът се шегува с клишета от филмите, но и във взаимоотношенията. Защото всеки от нас, когато е влюбен, се превръща в романтичен, немного умен човек. Пиесата е дълбока, но за сметка на това, забавна и много красива.

Репортер – Даниел ДимитровОператор – Борислав БориславовМонтаж – Валя Ковачева

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Алекс Белини: Приключенците са тези, които пренасят познанията си за света
Биография: Цветан Цеков-Карандаш
Райна Власковска е тазгодишният носител на Националната награда за фотографско изкуство „Анастас Карастоянов“
Майстор Иван Тонев-Гърбача е ушил ръчно повече от 150 мъжки костюма, възраждайки абаджийско-терзийския занаят
Десислава Минчева: В картината най-важни са сюжетът, образът и внушението
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Миграцията, войната и екологията бяха сред акцентите в проектите на 60-ото издание на Венецианското биенале на изкуствата
Авансцена
Алекс Белини: Приключенците са тези, които пренасят познанията си за света
Калейдоскоп
Продължава програмата на Националния конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Съзвездие“
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.